Att välja det som är bra för kroppen (och själen)

DSCN0776

Den här bloggen har underrubriken ”en blogg om barn och hälsa”. Det är en stor utmaning att ge sina barn förutsättningar för bästa hälsa, och i dagens Sverige skulle jag sammanfatta utmaningen i att välja det som är bra för kroppen. Det som är bra för kroppen är ofta bra för själen också, på kort eller lång sikt.

Vad behöver kroppen och själen?

Det svåra är inte att ta reda på vad kroppen behöver, det svåra är att välja det tillräckligt ofta. Jag repeterar det lätta: kroppen behöver bra frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Bra mat består av en tredjedel grönsaker och frukt, en tredjedel protein och en tredjedel bra kolhydrater, och lite nyttigt fett. Kroppen behöver röra på sig varje dag och utmanas rörelsemässigt två-tre gånger i veckan. Själen behöver kärlek och vänskap. Själen behöver lära sig saker, tänka och utmanas. Kroppen behöver sova 8-9 timmar per natt. Kroppen behöver också kläder som skyddar för väder och själen behöver kläder som gör det lätt att bli vän med andra människor. Kroppen behöver också tvättas ibland och kan behöva mer omvårdnad när den är sjuk. Bra mat, rörelse, sömn, kärlek och grundläggande materiella behov. Klart.

Du känner inte alltid för att göra vad kroppen behöver!

Det här är det svåra. Vår hjärna berättar för oss vad vi känner för att göra, eller äta, och det är inte alltid samma sak som vi behöver.

Reklam och affärer försöker få dig att göra saker som är dåliga för kroppen!

Vi är omgivna av lättillgänglig mat som inte är bra för kroppen, och som är tillgänglig på tider då vi inte behöver äta. Jag är noga med mina mellanmål, och tro mig, det är svårt att hitta ett riktigt bra mellanmål även i en välsorterad kiosk. Det bästa de har är ofta en banan (helt ok bra, men jag vill gärna ha lite mer proteinrika mellanmål för att bli mättare) som jag alltså storkonsumerar.

I samma kiosk finns som regel flera hyllmeter med olika sorters godis, en flera meter bred kyl med olika typer av sötade drycker, eller osötade, typ vatten på flaska, som släcker törsten men inte gör mig mätt, och inte ger mig vad jag behöver. En eller två gigantiska frysar med glass i lockande förpackningar. En välexponerad hylla med bake-off-kanelbullar och dito chokladcroissanter som doftar förföriskt. Det kräver sin viljestyrka att köpa en banan från den där kiosken.

I mataffären samma sak. Går jag in i en random mataffär utan planerad inköpslista och plockar på mig vad jag känner för kommer jag ju lätt hem med ett svindyrt valnötsbröd, fyra flaskor juice, en burk med ekologiskt chokladpålägg, några miniförpackningar russin till barnen, Ta två-betala-för-en-och-en halv-chokladkakor, två burkar glass, en Mama och en Lifestyle Fitness.

Det är som regel inte vad min kropp eller barnens kroppar behöver. Eller vår ekonomi.

Planera dagens matintag utifrån vad kroppen behöver!

Börja planeringen innan du går och handlar (eller beställer mat från nätet). Vad behöver ni äta? Glöm inte mellanmålen! (Vi planerar ett inlägg om bra mellanmål framöver, håll ut!). Köp sedan allt ni behöver och lite lite som ni inte behöver. När jag handlat en megakundvagn full med grönsaker, müsli, mjölk, ägg, yoghurt, keso, frukt, lax, gryner och nötfärs och ännu mer frysta grönsaker och några påsar nötter så lägger jag en 500 g glassburk och en 100 g chokladkaka uppepå. Och det känns bra att se proportionerna, massor av bra mat och lite lite godis.

Om du har lite luft i din ekonomi kan du köpa dig hjälp att planera maten, det finns massor av färdiga matkassar att köpa och få hemlevererade. Se till att du köper en som är näringsberäknad och innehåller nyttigheter.

När ni ska iväg på utflykt eller resa, planera in bra mat. Om du inte är säker på att det finns möjlighet att köpa bra mat som du har råd med: ta med matsäck. Både för lunch och mellanmål.

Planera in rörelsen i vardagen!

När jag vaknar på morgonen känner jag för att somna om. Om jag börjar förhandla med mig själv kring om jag kanske skulle träna i stället för att trycka på snooze så trycker jag på snooze. När jag jobbat hela dagen känner jag för att åka hem. Om jag börjar förhandla med mig själv kring om jag kanske skulle träna gör jag inte det.

När jag däremot tänker på hur nästa vecka ska se ut, då vill jag att det ska finnas rörelse och träning i den veckan. Jag planerar den alltså i förväg, och öppnar inte upp för förhandling strax innan.

Med barnens rörelse tänker jag likadant. När vi planerar helgen ser vi till att det finns en aktivitet varje dag som innebär rörelse, helst för oss alla, men åtminstone för barnen. Lekpark, simskola, skogspromenad, fotbollsträning, familjejympa, det finns massor av aktiviteter som innebär rörelse för barnen. Isak är förstås med i diskussionerna om vad vi ska göra, och vill han hellre gå på skogspromenad än till lekparken eller tvärtom så gör vi ofta det han vill. Men vill han bara titta på film eller spela dataspel är det inte ok. Vill han helst gå på kondis eller till biblioteket kan vi promenera dit, eller hem, eller halva vägen.

Planera in sömnen!

När det gäller sömn är det rutiner och fasta tider som gäller. Ställ gärna ett alarm på mobilen när du borde gå och borsta tänderna så att du inte sitter uppe och läser vår blogg alltför sent på kvällen. Mitt mentala alarm ringer förresten just nu, så jag pausar det här inlägget och skriver vidare imorgon.

Glöm inte vännerna!

Planera in vännerna också! De nya, de gamla och de du hoppas ska förvandlas från grannar eller bekanta till vänner. Föreslå att ni går till lekparken ihop, eller bjud hem dem på färdigbullar från frysdisken. Det är lätt i vardagen annars tycker jag att glömma bort vännerna. Och sedan går helgen så snabbt och det är vardag igen. Men livet blir så mycket roligare med vänner, så glöm inte dem!

Jag brukar inte städa så mycket innan mina vänner kommer. Det är helt medvetet eftersom jag tänker att det kommer gå lättare för dem att bjuda hem oss utan att ha städat om de har varit hos oss när det är stökigt. Av samma anledning brukar jag inte baka själv när jag ska ha gäster, utan bjuda på ugnsvärmda bullar från frysdisken till fika (gott!). Mina egna och vännernas barn brukar föredra färdigköpta köttbullar med makaroner och tinad majs/ärtor framför typ all mat jag lagar, så de brukar få det. Föräldrarna brukar jag bjuda på något jag gillar. Ofta från den färdigplanerade matkassen.

12 reaktioner på ”Att välja det som är bra för kroppen (och själen)

  1. Vill bara tacka för en mycket bra blogg! Senaste veckan har min son på snart två år hunnit med både höftsnuva och tredagarsfeber, skulle vara intressant om ni skrev om det.

  2. Jag vill bara säga att du är min nya husgud jämter kloka Lars H Gustafsson. Älskar din blogg och särskilt inlägg som dessa! Så klokt!

  3. Tack igen för bra inlägg! Jag gillar särskilt förmuleringen ”själen behöver kläder som gör det lätt att bli vän med andra människor.” 🙂 Jag ska säga det till mig själv när jag nästa gång känner för att köpa en tröja till fastän jag har minst femton (rätt gamla) hemma i lådan som jag har tröttnat på, men som ändå duger att skyla och värma kroppen med.
    Ser fram emot det kommande mellanmålsinlägget, mycket! Svårt att hitta variation på den fronten.

  4. Samma här du är min nya ledstjärna i det kompakta ”tro och tyckande från allt och alla” mörkret som gärna omger en som nyblivna småbarnsföräldrar. Det är du och vår kloka BVC sköterska mot alla myter ..

    Känner igen det där med lättillgängligt socker men svårt att hitta bra ”snabbmat”. Jag har nästan alltid en eller två färdiga knäckemackor eller fruktmos på tub med mig till barnen. Perfekt att slänga fram när blodsockret dalar i bilen osv som alternativ till russin. Som ammande kan jag dock känna att det inte ”räcker” för att man behöver mer, även som mellanmål.
    Jag kan tycka att det är svåraste är att balansera det där ”socker och fettsuget” som sätter in när man ammar mycket. Har diskuterat det en del med andra ammande mammor och många verkar ha samma erfarenhet. Tacksam för tips på bra ”matiga” mellanmål för både liten och stor, börjar tröttna på ”panikbanan/avocadon”.

    Vi har börjat med en ny tradition i vår familj. Om en av oss ska vara ensam med barnen en vecka i sträck pga jobb eller så, tar den som ska vara borta med sig barnen på något kul innan. Den andra offrar en helgdag eller några kvällar på att bara laga mat. Pajer, grytor, allt möjligt storkok som kan förberedas och frysas in. Spar oerhört mycket energi och tankemöda att bara ta ur frysen, värma något gott och nyttigt man vet att alla äter. Dessutom kunna ägna all tid och kraft åt att hitta på roliga saker med barnen och man slipper bry en trött hjärna med ”vad ska vi äta idag då” när alla kommer hem och är trötta och hungriga.

    Får man passa på att önska något nytt ämne skulle jag vilja ha ett om affektkramper (affektanfall) hos småbarn och hur man ska bete sig när ett barn krampar osv.

    1. Förresten: ammande som har normalvikt kan frossa i socker och fett tycker jag! Överviktiga ammande med socker- och fetsug är det syndare om. Där är proteinrika mättande mellanmål mitt tips. Ägg, kesella med mixade bär, grovt bröd med makrill eller sill eller kött, keso.

  5. @doktorcecilia: Ha ha dåså. Kan äta vad jag vill just nu verkar det som för viktens skull. Var mer ur ”mjölkproduktionssynpunkt” man vill vara lite nyttig. Fast det känns faktiskt som det finns ett ökat behov av just socker och mer fett under amningen. Mer än vid graviditeten tom. Stort tack för tipsen iaf, ska prova lite sill och makrill också emellanåt! 🙂

    Ser fram emot det! Vår äldsta hade affektkramper som liten och jag har sedan dess fått många frågor från andra föräldrar som haft barn som krampat. Många verkar blanda ihop det med feberkramp osv.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *