Fortsätt med D-dropparna (och ta gärna lite själv också!)

I dagarna publicerades resultaten från en studie av ljushyade gravida kvinnor i Göteborg. Forskarna hade undersökt 95 gravida kvinnors D-vitaminnivåer. En stor majoritet hade otillräckliga D-vitaminnivåer i blodet, både under sommar och vinter.

Hur mäter man D-vitaminbrist?

Man mäter D-vitaminnivåer i blodet. Värden under 50 nmol/L betecknas i studien som ”otillräckliga nivåer” medan värden under 30 nmol/L betecknas som ”brist”. I Sverige finns ingen tydlig definition på D-vitaminbrist hos barn, men i USA och Australien definieras D-vitaminbrist som nivåer under 50 nmol/L. Det är också nivån som svenska barnläkarföreningens experter använder.

Vilka D-vitaminnivåer hade de gravida kvinnorna?

Sommartid hade 65% av kvinnorna nivåer under 50 nmol/L, det vill säga D-vitaminbrist, av alla kvinnor hade 2% nivåer under 30 nmol/L. Vintertid hade 85% av kvinnorna nivåer under 50 nmol/L, dvs D-vitaminbrist, av alla kvinnor hade 28% under 30 nmol/L.

Nästan nio av tio kvinnor hade D-vitaminbrist under vintern!

D-vitaminrik mat gav inte högre D-vitaminnivåer

Kvinnorna fick lämna in matdagbok till forskarna som räknade ut hur D-vitaminrik mat de åt. De kvinnor som åt D-vitaminrik mat hade inte högre nivåer av D-vitamin i blodet än de som inte gjorde det.

D-vitamintillskott gav högre D-vitaminnivåer

D-vitamintillskott gav däremot högre D-vitaminnivåer. Kvinnorna som åt tillskott (fler än hälften) åt i genomsnitt 200-300 IE/dag, det vill säga halva den dos (400 IE/dag eller 5 D-droppar) som rekommenderas förebyggande mot D-vitaminbrist till barn under två år i Sverige. Det framgår inte hur många av de kvinnor som åt D-vitamintillskott som ändå hade D-vitaminbrist, men eftersom medianvärdet för deras D-vitaminnivåer var strax över 50 nmol/L bör många av dem (men färre än  hälften) ha haft under 50 nmol/L.

Solresor gav högre D-vitaminnivåer

Att ha varit på solresa gav även det högre D-vitaminnivåer än att inte ha det.

Att vistas i solen gav högre D-vitaminnivåer

Forskarna frågade kvinnorna om de föredrog att vistas i sol eller i skugga utomhus. De som föredrog att vistas i solen hade högre D-vitaminnivåer än de som vistades i skuggan. Solkrämsanvändande gav ingen statistisk säkerställd skillnad, men den skillnad som fanns var till solkrämsanvändningens fördel. Det tror jag inte beror på solkrämen utan på att de som använder solkräm är mer i solen än de som inte gör det.

Mycket utevistelse gav inte högre D-vitaminnivåer

Kvinnorna fick också ange hur lång tid de vistades utomhus, både sommartid och vintertid. Det inverkade inte på D-vitaminnivåerna.

Sammanfattningsvis:

En stor majoritet av ljushyade gravida kvinnor i Göteborg har D-vitaminbrist. D-vitamintillskott, att vistas i solen och solresor ger högre D-vitaminnivåer. Utevistelse i allmänhet eller D-vitaminrik mat hjälper inte.

Hur är det med barnen?

Barn under två år rekommenderas D-droppar dagligen (fem droppar, dvs 400 IE). På mitt barnsjukhus tar vi prover på D-vitamin på ganska många barn. Min slutsats utan att ha sammanställt det hela formellt: D-vitaminbrist är jättevanligt bland svenska barn över två år! Ju mörkare hud desto vanligare.

I Finland rekommenderas tillskott till alla barn, gravida och ammande

Sedan 2011 rekommenderar finska myndigheter tillskott till alla barn upp till 18 år, gravida och ammande. Deras rekommendationer är 5 droppar (400 IE) till barn under två år, 3-4 droppar (300 IE) till barn mellan två och 18 år och 400 IE till alla gravida och ammande.

Jag  tycker Finland har bättre rekommendationer än Sverige!

Det enda jag inte förstår är varför man inte ska äta D-vitamin om man är äldre än 18 år, inte gravid och inte ammande. Hemma hos oss äter vi 5 droppar dagligen (400 IE) allihopa.

21 reaktioner på ”Fortsätt med D-dropparna (och ta gärna lite själv också!)

  1. Vi har fortsatt att ge storasyster dropparna av bara farten, nu när lillebror också ska få (även om vi inte är superbra på att komma ihåg det varje dag) och då ska vi nog fortsätta med det!

    1. det förstår du nog att jag tycker. Det fina med D-vitamin är att det lagras i kroppen så det gör inte så mycket om man glömmer ibland, bara man kommer ihåg också ibland.

  2. Jag blir nyfiken på hur du ser på dom MYCKET högre rekommendationerna på d-vitamintillskott som ges i USA. Känns som våra droppar (som man ju ibland glömmer) är en fis i världsrymden om vi jämför mot dem.
    Tack för en underbar blogg. Du behövs!

    1. Alltså. Att jag inte vet om det är bra att ge mycket högre doser. Finns en del forskning som tyder på det. Men D-vitamin är ett hormon som ansamlas i kroppen så att alltför lättvindigt rekommendera mycket höga doser har vi inte på fötterna för ännu tycker jag.

  3. Kanonbra klargörande – tycker det är svårt att sålla i infodjungeln och detta har kännts viktigt. Kort fråga bara: finns det biverkningar att oroa sig för om man inte tillhör någon av ”riskgrupperna” (gravid etc.) eller blir det bra så länge man håller sig till Apotekets doser (har tabletter, ej droppar)?

    1. Så länge man inte överskrider 400 IE dagligen (10 mikrog) kan jag inte se att det ska finnas risk för överdosering, oavsett graviditet eller inte. Varning dock för att en del preparat innehåller helt andra doser än vad som står. DN lät ett laboratorium undersöka det nyligen. Jag minns att Holistic D-vitamin innehöll oerhört mycket större doser än deklarerat. ACO D-droppar är läkemedel liksom en del andra preparat. Håll er till dem tycker jag!

  4. Vi med – allihop! Fast barnen (2&4 år) får nog ungefär 10 droppar var. De har också lite mörkare hy än de flesta svenskar då pappan kommer från Brasilien. D- vitamin är underskattat för att uttrycka det milt. Mer info behövs!!!

  5. Det är väl också värt att nämna att mörkhyade i Sverige har ännu större behov av D-vitamin. Inte minst för oss som är föräldrar till svarta barn.
    Det är först i år, vår sons fjärde vinter i Sverige som jag riktigt har tagit till mig det. Så nu tar vi tillskott både han och jag. (En mörkhyad och en ljushyad långtidssjuk -med solljusbrist). Men det bär lite emot att erkänna vitt och brett eftersom en del är så många som kritiserar alla traditionell medicin och vetenskap som förespråkar D-vitamin som lösningen på ALLA sjukdomar. 😉

  6. Jag som preciiiis var så glad att slippa komma ihåg dropparna nu när dottern fyllt två precis. Men nu har du övertygat mig – jag åker förbi apoteket idag, köper en ny flaska och ser till att hela familjen ”droppar sig”. Kommer man ihåg varannan dag ska väl det räcka! Tack för dina inlägg – verkligen på rätt nivå och med ämnen som intresserar en småbarnsmorsa!

  7. Som ny läsare läser/skummar jag igenom din blogg. Måste säga att den är helt fantastisk! Mycket bra info och andra klokskaper. Måste säga att detta inlägg var helt i min smak. Efter att ha läst om de finska rekommendationerna tog jag beslutet att fortsätta ge min snart treåring D-droppar. Fick kompromissa med maken så nu ger vi D-droppar den mörka halvåret, men nu tror jag att jag fortsätter ett tag till.

  8. Jag har av lite ”halvsäkra källor” (en endokrinläkare) hört talas om att man kan ge veckodos av D-vitamin ist för 5 droppar dagligen, och därför har jag faktiskt gjort det med mina barn. 35 droppar en dag i veckan. Vad anser du om det förfarandet?

    1. Teoretiskt sett borde det fungera men jag vet inte om någon gjort studier på att kroppen tar upp hela veckodosen.

  9. Hej!
    Tack för info om D-droppar. När man läser på innehållsförteckningen ex på Acos, så är den vegetabilisk oljan oftast palmolja (vilket inte anses som en bra olja för små barn).
    Vad har du för åsikt om palmolja just i D-droppar?

    /Tack för en ”matig” blogg.
    Mvh Linda

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *