Hjälp din pojke att bli en duktig pojke!

Lina skrev igår om en artikel i Vi Föräldrar om att hjälpa sin flicka till bättre självkänsla. Jag håller helt med Lina om att det är ett viktigt ämne, men synd att all skuld för att många unga kvinnor mår dåligt läggs på mammorna.

Jag, som pojkförälder, hänger på temat med pojk- och flickartiklar ur föräldratidningar. I senaste Mama finns en artikel med titeln ”Pojkarna – det svaga könet? så hjälper du din lillkille med skolan”. Jag hittar den inte på deras web, tyvärr, för det är en riktigt bra artikel (skriven av Kim Wadström)!

Bakgrunden till artikeln är det faktum att pojkar i svenska skolor är latare, mindre arbetsamma och har sämre betyg än flickorna. Inga Wernersson, professor i utbildningspedagogik får förklara varför: ”den traditionella mansrollen är laddad med mycket aggressivitet och vilja att vara starkast och ha mest makt. Nu när världen ser annorlunda ut behöver vi tona ned det”. Hon fortsätter: ”kravet på pojkar att alltid vara bäst gör dem till sina egna värsta fiender. Om man är bäst behöver man inte anstränga sig för att vara det”.

En intressant uppgift i artikeln är att, tvärtemot vad som ofta påstås, finns ingen betygsdiskriminering mot pojkar. Forskare vid Institutet för arbetsmarknadspolitisk utvärdering har kontrollrättat 1700 anonymiserade nationella prov i svenska. Skillnaden kvarstod: pojkarna presterade sämre.

Inga Wernersson får fortsätta förklara ”Det finns inte heller skillnader mellan könen i begåvning och färdigheter, tjejerna anstränger sig helt enkelt mer. De gör sina uppgifter i tid, lämnar in i tid och skriver längre”.

Mama bidrar med tre tipsrutor för vad du som förälder kan göra för att hjälpa din kille att bli bättre i skolan. (Samma utmärkta tips är förstås också bra för tjejmammor). Först och främst måste man lägga en bra grund, med bra levnadsvanor, sömn, mat och rörelse. Jag håller absolut med, och forskningen är på vår sida här också.

Läs mycket och ofta för din pojke, och låt pappa läsa lika mycket som mamma. Coacha din pojke att skriva några rader längre varje gång han skriver, och svara längre varje gång han svarar enstavigt. Gör det spännande att fantisera och skriva. En mycket bra, men ganska akademiskt skriven (och för många som inte är van vid den typen av text svårläst tror jag) artikel om pojkars läsande publicerades förresten i Dagens Nyheter häromdagen. Här finns länk till den, skriven av forskaren Gunilla Molloy.

Fler råd och mer om detta viktiga ämne finns i den utmärkta artikeln i Mamas april-nummer. Mamaredaktionen om ni läser detta: snälla, kan ni inte lägga ut den på webben!

13 reaktioner på ”Hjälp din pojke att bli en duktig pojke!

  1. Jag tycker att det är lite synd att dela in i flickor och pojkar i de olika inläggen även om de artiklar som hänvisas till är skrivna för just flickor som har dålig självkänsla och pojkar som behöver bli duktigare. Ni skriver visserligen att dessa saker kan appliceras på båda alla barn men enligt mig är det i princip en grundsyn på respekt för sina medmänniskor (och sig själv) och hur man uppmuntrar att sätta ord eller andra uttryck på vad man känner!
    Även vi vuxna skulle kunna bli bra mycket bättre på alla dessa punkter…
    Tack för tankeväckande inlägg!

  2. Tack för bra inlägg, Cecilia! Vi kommer absolut att lägga ut artikeln! Vi brukar vänta tills nästa nummer kommer (det kostar att producera den här typen av magasin, så varje köpt nummer är värdefullt). Jag kan annars verkligen rekommendera nummer 4 av mama! Det finns flera andra bra artiklar i det numret – som mammor med diagnoser (tre mammor om hur de klarar småbarnsvardagen med psykiska sjukdomar) och artikeln Varför drömmer så många mammor om en ”escape baby”? Och så en artikel om hur man klarar den så kallade helvetestimmen (mellan hämtning på förskolan/skolan och middagen då livet som småbarnsförälder ibland kan kännas väldigt stressigt). Om ni inte vill köpa numret så kan ni vänta en vecka så lägger vi ut artikeln om att stötta sin pojke i skolan på mama.nu!

    1. Hejsan! Vilket nummer är det man kan köpa i butiken just nu? Tyckte att alla de artiklarna lät jätteintressanta dom du berättar om ,men vill även läsa de som Cecilia rekommenderar.. Håller tummarna för att jag inte missat nr 4!

  3. Hej och tack för artikeln!

    Jag måste dock protestera lite mot påståendet att IFAU studien visar att det inte förekommer (betygs)diskriminering i den svenska skolan.

    IFAU-forskarnas studie (http://www.ifau.se/sv/Forskning/Publikationer/Rapporter/2010/Diskrimineras-pojkar-i-skolan/) visar att lärarna inte diskriminerar pojkar vid rättningen av de nationella proven. De visar därmed också att det finns faktiska prestationsskillnader mellan pojkar och flickor som inte kan förklaras med att de bedöms olika vid rättning av prov.

    Samtidigt ska man komma ihåg att de nationella proven är det moment där det finns tydliga kriterier för bedömningen – dvs. utrymmet för diskriminering är förhållandevis litet. Vid betygsättningen finns däremot en oförklarad systematisk skillnad mellan elevernas prestationer på de nationella proven och slutbetygen, där flickor i högre högre än pojkar får ett högre betyg än de fått på det nationella provet. Det är en skillnad som består år efter år och som uppkommer vid betygsättning på gymnasiekurser såväl som i grundskolan (åk 9). Se t ex http://www.skolverket.se/publikationer?id=2997 (s.15). IFAU-forskarna menar att denna skillnad kan bero på att flickorna presterar bättre än pojkarna på moment utanför de nationella proven men har inte undersökt detta närmare. Ingen har, mig veterligen, systematiskt undersökt hur denna skillnad uppkommer.

    Jag köper inte IFAU-forskarnas förklaring utan tror snarare att skillnaden, åtminstådnde delvis, består i att lärarnas väger in faktorer som inte ska ligga till grund för betygen (studieambitioner, flit mm). Så länge detta inte är undersökt går det iallafall knappast att bortse ifrån.

    Att endast titta på diskriminering i förhållande till bedömningen är också ett väldigt smalt sätt att se på diskriminering. Diskriminering (gynnande eller missgynnande beteende eller vad vi nu väljer att kalla det) kan också ske i inlärningsmomenten – dvs. att flickor premieras / pojkar missgynnas i inlärningssituationerna.

    / Petter

  4. Petter – jag håller med om att pojkar kan diskrimineras på andra sätt än just i mätningen av resultat på proven. Det finns en massa föreställningar om hur pojkar ”är”. Pojkar klumpas ofta ihop i grupp och många dömer hela gruppen pojkar. Har själv sett detta flera gånger. Jag har en väldigt snäll och känslig pojke som ofta lidit av att vuxna (inte bara skolpersonal och pedagoger) talat mycket hårdare till honom än till mina flickor. Som feminist (och pojkmamma) tycker jag att det här är ett oerhört viktigt ämne. Oavsett varför pojkarna hamnar efter är det därför viktigt att ta problemen på allvar och försöka göra något åt det. Det sämsta för pojkar i dag tror jag är könskonservativa som vill begränsa barn efter hur de ser ut mellan benen och avfärdar problemen med ”pojkar är pojkar”. Vi måste bredda könsrollerna för både pojkar och flickor och börja se barn som barn, och framför allt som individer. Men det gäller att se och förstå strukturen och mönstren. I dag behandlas inte pojkar och flickor lika och det är ett problem. Ofta till pojkarnas nackdel.

    1. Följer debatten på avstånd och undrar hur vi i våran familj kommer se på saker och ting framöver då dottern bara är 16 månader.
      Tycker också att det handlar om konservativa könsroller och därför gillar jag ditt inlägg ovanför Rebecka.
      Barn är barn och ska utvecklas efter den individ de är.

  5. Vilken bra artikel! Vill också tipsa om http://www.nytimes.com/2011/11/20/opinion/sunday/friedman-how-about-better-parents.html?_r=2&scp=2&sq=fiedman%20parents&st=cse& som rent i allmänhet beskriver framgångsfaktorer för båda könen. Läs åt barnen, tala gott om utbildning och bildning och visa ett genuint intresse för barnens skolsituation, läxor och uppgifter. Artikeln har funnits översatt i DN, men finns tyvärr inte på deras gratissida.

  6. När det gäller högskoleprovet – där killar väl traditionellt sätt har haft bättre resultat (?) – så har man förklarat statistiken med att provet är utformat så att det gynnar killar/män. Samma sak skulle kanske kunna hävdas för nationella prov, eller för hela skolsystemet – det gynnar flickor, eller dem som är bra på att anamma den traditionella flickrollen där man sitter still och lyssnar, inte gör väsen av sig, är noggrann och ”duktig” osv…? Mycket intressant inlägg iaf, och väldigt intressanta kommentarer – jag blir jättesugen på att köpa det här nummre 4 av Mama. Säljs den i Danmark?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *