Världens bästa förskola!

På mina söners förskola har pedagogerna ibland skaljackor med texten ”På väg mot en förskola i världsklass” Vadå på väg undrar jag. Vilket understatement. Det är nämligen så att framförallt Isaks avdelning ständigt överträffar sin redan helt fantastiska verksamhet.

Förskolan är en kommunal sådan som vare sig har mer eller mindre pengar eller resurser än andra förskolor i Stockholms innerstad. Den är inte särskilt personaltät. På Isaks avdelning arbetar fyra pedagoger, varav bara en eller två arbetar heltid tror jag. En är där halvtid och är halvtid danslärare, och någon läser in en förskollärarexamen någon eller ett par dagar i veckan. De tar hand om 21 fyra-femåringar.

Det som gör den här verksamheten så bra är pedagogerna. Vi talar om starka, mogna, kloka kvinnor som vågar vara sig själva. De är ganska olika och låter det märkas. De ser barnen, de ser vad som händer i gruppen och de omprövar hela tiden sina rutiner och projekt utefter vad gruppen behöver och hur de utvecklas.

Under förra året märkte de att barnen älskade att höra om Bamse i Trollskogen. Trollen fascinerade väldigt. Pedagogerna plockade upp det och lät barnen bygga troll i lera och i papp. De dansade trolldanser och lyssnade på Bergakungens sal. De byggde Bergakungens sal i guldglitter. De tittade på Trolltider under vintern. Och barnen lekte troll.

Förra sommaren hade barnen till uppgift att fotografera någonting på vägen mellan hemmet och förskolan som de ville visa för sina kompisar. Det blev allt från telefonkiosker till stensorterarmaskiner, lekplatser och caféer. Under hela hösten promenerade sedan gruppen till de olika sommaruppgifterna och tog kort på gruppen framför varje sommaruppgift.

Gruppen gick också hem till allas portar och tog kort på varje barn framför sin port. Sedan sattes alla kort upp på en jättekarta över Kungsholmen. Länge ropade Isak ”Där är en sommaruppgift!” ”Där bor min kompis!” när vi var ute och cyklade. Lekstugan, som varit ett rum där man kunde leka affär och natta dockor, utrymdes. Där skulle Kungsholmen byggas. Barnen byggde vägar och hus, en busshålplats och en tunnelbanenedgång. En stor skylt med Daglivs där många brukar handla mat.

När man kommer till förskolegården på morgonen vet man inte riktigt vad man möts av. Ibland har pedagogerna tagit ut en bergsprängare och barnen spelar luftgitarr och dansar till Beatles. Ibland har de brett ut en stor filt på marken och tagit ut böcker och har bokstund. Ofta ofta så sitter barnen i olika grupper och arbetar koncentrerat med geggamoja. Isak är som regel indränkt i sand från topp till tå när han kommer hem.

På vägen till småbarnsavdelningsgården skulle man kunna tro att det låg en hög med skräp som hindrar trafiken. Om man inte visste bättre. Plankorna och den enorma trasiga plasttratten är nämligen en borg. Det varierar lite som jag förstår det om den tillhör goda eller onda laget, jag tror den är byggd av goda laget men försöker bli erövrad av det onda laget. Eftersom pedagogerna mycket väl vet att det är en viktig borg får den naturligtvis stå kvar så länge den är en viktig borg.

När man kommer in på förskolan möts man av laminerade plasthjärtan med barnens namn på. Läser man ser man att det också står massor av saker de är bra på. Det är dokumentation från kärleksbombningen som gruppen har en gång i veckan. Då får ett barn varje vecka sätta sig på en stol och de andra får i tur och ordning säga något det barnet är bra på.

I samband med kärleksbombningen kommer ibland några gosedjur som inte kan hålla sams. Barnen får hjälpa dem att lösa konflikterna och är då enligt pedagogerna (och jag har sett det på film på föräldramötet) mycket kloka och insiktsfulla. Barnen har blivit så bra på att praktisera konfliktlösandet sinsemellan att gosedjuren fått ta semester sedan ett ganska långt tag.

Jag skulle kunna skriva en hel blogg om hur det är på Isaks förskola. Men jag slutar här. För idag. En sak vill jag bara lägga till. När det är någonting jag undrar med Isak, när han inte verkar må så bra, och behöver någon klok person att bolla med, då väljer jag att bolla med min (och Isaks) favoritpedagog Anna. För jag vet ingen som gör mig klokare på Isak än hon.

15 reaktioner på ”Världens bästa förskola!

  1. Så underbart! Och så fint av dig att se och uppmärksamma det viktiga och fantastiska arbetet som pedagogerna gör. Vi är också otroligt nöjda. Bra för alla föräldrar att veta hur bra det kan vara. Många tror att förskolan bara är stökig förvaring, där med hänsyn till de stora grupperna och den utarbetade personalen inte kan vänta sig annat. Om man av någon orsak inte klickar eller känner hundraprocentigt förtroende, finns faktiskt möjligheten att byta. För såhär bra kan barnen ha det!

  2. Skickade en länk till bloggen och specifikt detta inlägg då jag upplever samma engagemang och kompetens hos ”mina” förskolepedagoger. De är SÅ bra och så viktiga för oss. Blir glad att det finns fler nöjda föräldrar!

    Och så sist men inte minst, TACK för den bästa bloggen!

  3. Vad härligt det låter! Vi har haft en superbra förskola, men när vi flyttade fick vi nog världens sämsta förskola. Eller ja, de misshandlar ju inte barnen, men det är inte särskilt utvecklande heller. På förra förskolan var det som hos er, de jobbade tematiskt och var faktiskt engagerade och intresserade i/av barnens utveckling. På nya förskolan är det dagis, dvs förvaring. De får mat, vara ute och gå på toa, sen kommer pappa eller mamma och hämtar. Bor man i glesbygd kan man inte heller byta, vi har två förskolor i närheten, det är mer än två års kö till varje och den ena är den vi har…

  4. Vilken härligt känsla! Jag känner likadant för vår förskola, är så himla glad att vi hamnade där. Vi har flyttat nu, men väljer att ta den längre vägen till förskolan då vi absolut inte vill byta.

  5. Låter härligt! Men hur ska man då göra när man upplever att förskolan är just bara förvaring? Ungarna trivs och har kompisar (vilket såklart är viktigast, leken är viktigast)men jag känner ändå att man bör kunna ställa högre krav på verksamheten. Skulle mina barn få göra ngt av allt detta skulle jag jubla! Byta eller inte byta! Tack för en bra blogg!

    1. Hej Erika,

      Jag hittade vår förskola genom att besöka fyra-fem stycken. Här i Göteborg har de särskilda dagar för besökare där de visar runt och svarar på frågor. Då är även barnen välkomna om de vill. Alla besöken var superbra och vi kände oss väldigt välkomna på alla ställena. De beskrev verksamheterna och vi fick en bra känsla för vad som passade oss och inte. Vi gick på magkänsla och är SÅ nöjda.

      Hoppas att det blir bättre hur ni än väljer att göra!

  6. Härligt att höra alla dina fina och positiva ord om förskolan! Jag är själv förskollärare, och blir många gånger ledsen då det oftast är tråkiga och negativa saker som skrivs om vår viktiga verksamhet. Tar med mig några bra tips härifrån till min egen förskola. Tack!

  7. Hej Cecilia! Jag hittade er fantastiska blogg av en slump. Jag håller helt med, våra barn har sådan tur som har helt underbara pedagoger! Hoppas det får fortsätta vara så!

    Hälsningar
    Ellen, Tildas mamma

  8. Hej! Hittade det här inlägget av en slump då jag googlade efter just denna förskola som du skriver om. Vad otroligt glad jag blev över att läsa detta och det känns något bättre i mitt mammahjärta då jag snart ska lämna min lilla kille där. Han ska inskolas och börja i november. Tack! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *