Vad har en bebis behov av?

När man har fått ett litet nyfött barn så kretsar plötsligt allt kring barnet och dess behov. Den lilla bebisen behöver hjälp med allt och det är din uppgift som förälder att se till att barnet får vad det behöver. Och vad behöver då en liten bebis? Mat, kärlek och hjälp med hygienen skulle jag säga. I den ordningen. Kärleken är så viktig!

Det är lätt när man fått ett litet nyfött barn att man fokuserar på det där med mat och hygien och tror att kärleken ska komma av sig själv. Ibland gör den det, ibland inte. Många föräldrar som jag träffar är oerhört angelägna om att göra ”rätt” med sin bebis. De läser och läser, diskuterar på föräldraforum. Det florerar mängder av olika metoder för att hantera bebisar, deras sömn, deras mat, deras dagsrutiner.  Det är mer än ett heltidsjobb att sätta sig in i alla de här metoderna.

Det fina är att det inte behövs. Vi tar det igen: barnet behöver mat, kärlek och hjälp med hygienen.

För att du ska orka ge barnet kärlek måste dina egna behov vara rimligt uppfyllda. Du behöver mat, sömn och vänner. Du behöver ta hand om din kropp och din kropp behöver rörelse. En bebis som behöver sin förälder dygnet runt, som sover två och en halv timme i taget och är vaken en halvtimme var tredje timme (nyföddas vanligaste dygnsrytm) kommer att kräva så mycket av dig att det blir svårt att uppfylla dina grundläggande behov.

Jag tror det är här sökandet efter metoder börjar. Många metoder utlovar just sömn åt föräldern eller ett barn med ett förutsägbart dagsschema, vilket är det många föräldrar önskar som mest när sömnbristen är som värst.

Jag skulle vilja råda alla nyblivna föräldrar att sätta sig med den andra föräldern om den finns, eller en annan nära vuxen om du är ensamstående och prata igenom hur ni ska lägga upp era dygn för att ni som föräldrar ska få era behov rimligt uppfyllda. Ta ett behov i taget.

Sömn

Ni vet själva om ert barn är av den vänliga sorten som sover största delen av natten eller om ert barn vaknar varannan timme och vill äta och därefter bara somnar om en förälder går upp och bär i en halvtimme. Om ni har problem med nätterna: var prestigelösa och kreativa. Sover barnet bara bra nära er och vaknar så fort ni går därifrån: fundera på om sömnen skulle bli bättre om barnet fick sova kvar hela natten i vuxensängen. Sover barnet jättebra i sin vagn men avskyr sin spjälsäng: låt barnet sova i vagnen även på nätterna. Är barnet så stökigt på nätterna att ingen av er kan sova i samma rum: turas om med att ta nattansvar.

Många föräldrar jag träffar verkar ta det för självklart att det är den föräldralediga föräldern som ska vara uppe på natten. Det tycker inte jag! För att orka ge den livsviktiga kärleken till barnet måste man vara minst lika utvilad som för att orka jobba. Om barnet är väldigt skrikigt kan man behöva vara hemma båda två, åtminstone på deltid.

Mat

Se till att din kropp får den mat den behöver på regelbundna tider. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag. Låt dina matrutiner styra dagen. Se till att ha mat som är lätt att laga och bra för kroppen hemma. Tips om sådan mat här.

Vänskap

Vänskap är så viktigt för oss vuxna, låt oss inte glömma bort det. Planera in umgänge med andra vuxna som du tycker om på dagarna. Kanske har du en vän som är föräldraledig, eller jobbar natt och är dagledig, eller är arbetslös eller pluggar. Se till att träffas! Gärna hemma hos den andra eller på café så du kommer hemifrån. Många hittar nya vänner i BVC:s mammagrupp, på föräldraforum på nätet eller på kurser eller bokcirklar för föräldralediga. Öppna förskolan är ett annat bra ställe att träffa vänner (men där det är lite väl mycket smittor för spädbarn om du frågar mig).

Se till att planera att träffa nya eller gamla vänner flera gånger i veckan. Lattemammor och lattepappor är bra för barnen! Försök se din partner som en vän. Ägna en del av vänskapstiden åt din partner, och att göra saker som ni gillar. Det kan vara att prata om hur underbart vacker er bebis är, men det kan också vara något som inte har att göra med er som föräldrar.

Din kropp

Bebisen behöver din hjälp med sin hygien, du behöver sköta din. Vi är så olika i vilken nivå på personlig hygien vi behöver för att må bra, du vet om du behöver duscha två gånger om dagen eller två gånger i veckan. Om du behöver vara rakad eller trivs bäst med långt kroppshår. Om du behöver sminka dig eller inte. Försök få den tid du behöver till att hålla en nivå på din personliga hygien som du trivs med. Bebisar kan sitta i babyskydd i badrummet när deras föräldrar duschar eller rakar sig.

Rörelse

Din kropp behöver rörelse. Kanske är du träningsvan sedan tidigare och har längtat efter all den träningstid du kommer få som föräldraledig. Då är det bara att köra på, och kanske jobba mer på att få in vänner och vila i vardagen. Om du tidigare inte rört på dig så mycket är föräldraledigheten ett bra tillfälle att komma igång. Börja med promenader dagligen och gärna mamma-bebisträning som finns på många gym.

När du får sova regelbundet (om än inte varje natt, hela natten), äta bra, träffa vänner och röra på dig har du gett dig själv bra förutsättningar för att orka visa din bebis hur härligt det är att leva. För att kunna glädjas med din bebis framsteg, prata med den och sjunga för den. Där, i pratet och glädjen, växer kärleken fram. Om den inte gör det, prata med din BVC-sköterska. Många fler föräldrar än du tror behöver hjälp med att hitta fram till kärleken och glädjen i föräldraskapet och ingenting gör oss som jobbar med barn och familjer gladare än när vi har hjälpt ännu en familj att hitta fram till en kärleksfull samvaro.

Mer om nyföddas behov kan du läsa i min och Agnes Wolds bok Praktika för blivande föräldrar – gravidfakta och barnkunskap på vetenskaplig grund.

Köp Praktika för blivande föräldrar hos Adlibris här!
Dela med dig!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

8 reaktioner på ”Vad har en bebis behov av?

  1. Tack för din blogg! Du är så klok och ömsint att jag får en tår i ögat. Jag är hemma med mitt tredje barn och lyckas ändå glömma att jag behöver prioritera att träffa vänner på dagarna för att må bra. Dina artiklar om sjukor är också ovärderliga. Det är svårt att sätta fingret på hur de skiljer sig från annan info som vårdguiden t ex, men kanske har det att göra med en helhetssyn på barn och förälder. Ditt personliga men ändå tydligt professionella tilltal är också viktigt för läsupplevelsen tror jag. Tack för att du tår dig tid att skriva för oss!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *