Lättlagad nyttig mat för barn

Lättlagad nyttig mat för barn – hur ska man tänka egentligen? Det behöver inte vara särskilt svårt. Köttbullar, fiskpinnar, korv och pasta ger bra näring och energi. Lite morötter och frysta ärter på det så är kostcirkeln komplett. Mer avancerad mat med många grönsaker kan du göra om du vill, men kom ihåg att det är helt frivilligt.

Läs min krönika om varför många barn inte gillar morötter i pannkakorna här. 

Protein, kolhydrater och fett

Om maten ska bli nyttig är det en bra idé att tänka över att man ger barnen protein, kolhydrater och fett i lagom kombination. Det finns en mängd olika dieter som förespråkar olika mer eller mindre extrema proportioner av protein, kolhydrater och fett. I lagomvärlden gäller ungefär detta.

Vuxenportion: halva tallriken grönsaker, en fjärdedel protein, en fjärdedel kolhydrater och lite nyttigt fett. 

Om du har frågor om ditt barn - kontakta Knodds barnsjuksköterskor

Hos Knodd arbetar specialistutbildade barnsjuksköterskor med minst 5 års erfarenhet. Du får en bedömning av ditt barn och trygga råd via video. Kostnadsfritt såklart!

Gå till knodd.se

Förskolebarn: en tredjedel grönsaker, en tredjedel protein, en tredjedel kolhydrater och lite nyttigt fett.

Mer kolhydrater och mindre grönsaker ju mindre barnet är, mer vuxenlikt ju äldre barnet är. Mer grönsaker och mindre kolhydrater för den (vuxen eller barn) som är överviktig. Mer fett, kolhydrater och protein och mindre grönsaker för den som är underviktig.

Lättlagade grönsaker som barn gillar

Många barn är inte så förtjusta i välkokta mustiga grönsaksgrytor. Däremot är det vanligare att barnen gillar rena grönsakssmaker. Frysta grönsaker, som majs, ärter, gröna bönor, broccoli och edamamebönor är snabbt och ofta uppskattat. Vissa barn vill helst ha dem frysta, andra gärna micrade med smör på.

Morötter och gurka gillar många barn, särskilt om man skär dem i stavar.

Lär dig mer om barn i Praktika för blivande föräldrar

Om du gillar barnakuten.nu kommer du att älska Praktika för blivande föräldrar - gravidfakta och barnkunskap för vetenskaplig grund. Succéboken där barnakutens barnläkare Cecilia Chrapkowska tillsammans med professor Agnes Wold röjer bland myter och hjälper dig att avgöra vad som är viktigt för bebisar och små barn på riktigt.

Läs mer om Praktika för blivande föräldrar här

Ett bra knep för att barnen ska äta grönsaker är att ge dem små skålar med grönsaker framför i soffan framför en film eller spel när du lagar mat.

Läs mer om barn och skärmtid här. 

Ris, pasta eller gryn – kolhydrater som ger mättnad

De allra flesta barn gillar att peta i sig i alla fall någon sorts pasta, ris eller gryn. Se till att servera något sådant varje dag. Om du inte har alltför petiga barn, prova gärna fullkornsvarianter, de ger lite mer fibrer och kan vara förebyggande mot förstoppning.

Köttbullar, korv, fiskpinnar och ägg – bra protein för barn

I Sverige idag är det mycket få barn som får för lite protein. Fullvärdiga proteiner finns i kött, fisk, mjölkprodukter och ägg. För att vegansk kost ska bli fullvärdig i fråga om proteiner krävs att man äter baljväxter som linser och bönor, annars är det vissa aminosyror som inte finns med i kosten.

Om du vill föda upp ditt barn på vegankost – se till att läsa på ordentligt om näringslära och ta gärna råd från en legitimerad dietist.

Om du gör det enklare för dig och låter barnen äta även kött, då är det inte så mycket att tänka på. Lättlagade proteinkällor är köttbullar, lax i ugn, fiskpinnar, korv, pannkakor (egna eller färdiglagade) och äggrätter. Äggröra, kokt ägg, stekt ägg eller omelett. Allt är rätt lätt.

Glöm inte fettet i barnens mat

Barn behöver mer fett i sin mat än vuxna. Som en grundregel gäller att de behöver mer fett ju yngre de är. Fett finns i smör, ost, grädde, oljor som olivolja, kokosfett, nötter och frön samt i fet fisk som lax och fett kött.

Tillsätt gärna lite extra fett i barnens mat, särskilt om barnen är små i maten eller har lite svårt att gå upp i vikt.

Läs mer om mat till barn som matvägrar här. 

Läs mer om tillväxt hos barn här

Vitaminer och mineraler då?

Det finns två vitamin- och mineralbrister som vi ibland ser hos svenska barn: D-vitaminbrist och järnbrist. För att förebygga D-vitaminbrist får alla barn D-droppar de första två åren. Ta de dropparna.

Järnbrist drabbar dels bebisar som helammar längre än 8-10 månader. Dels små barn som inte äter något som innehåller kött. Även tonårsflickor med mensblödningar och vegetarisk kost är en riskgrupp.

Läs mer om järnbrist hos barn här. 

I övrigt behöver man inte bekymra sig så mycket om vitaminer eller mineraler, barnen får i sig det som behövs även genom en kost baserad på makaroner och köttbullar.

Om du tröttnar på det superenkla, prova en matkasse

För den som tröttnat på ris med lax och ärter varvat med pasta med köttbullar och ketchup och vill ha lite inspiration, så kan jag verkligen rekommendera en färdigkomponerad matkasse.

Om du provar via de här länkarna så bidrar du dessutom lite till barnakutens finansiering och jag får mer tid att skriva inlägg och svara på era frågor.

 

Läs mer:

Mat till små barn som äter dåligt eller matvägrar

Ipad eller mobil till små barn – är det farligt?

Är ekologisk mat bättre för barns hälsa?

Att sikta på tillräckligt bra

Dålig tillväxt hos barn – utreda och tolka en tillväxtkurva

Järnbrist och blodbrist eller anemi hos bebisar, barn och ungdomar

  • 1
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

2 reaktioner på ”Lättlagad nyttig mat för barn

  1. Hej,

    Jag tycker att du utstrålar en väldigt SKÖN inställning. Det du skriver är informativt, koncist och evidensbaserat. Du har en förmåga att förklara och beskriva utan att fördömma och oroa folk.

    Tack för en väldigt bra läsning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.