Hem Socker till barn – fakta och råd av barnläkare

Socker till barn – fakta och råd av barnläkare

Barn och mamma äter glass med socker tillsammans

Fakta och råd om socker till barn. Direkt av barnläkare. Föräldrar vill förstås att deras barn ska äta nyttigt, och sockret är utsett till en av de största hälsobovarna i vår tid. Förskolor är sockerfria och glassen förbjuden från skolorna. Men hur farligt är socker egentligen för barn?

Vad behöver barn äta?

Vi har skrivit flera inlägg om vad barn behöver äta och hur man kan ge dem det på bästa sätt.  Sammanfattningsvis behöver barn frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och eventuellt ett mellanmål till varje dag. Barnen behöver ungefär en tredjedel frukt/grönsaker, en tredjedel kolhydrater och en tredjedel protein samt en liten mängd nyttigt fett.

Socker är kroppens bränsle

Alla celler i kroppen behöver socker som bränsle. Vissa kan även använda fett, eller ketonkroppar, eller göra socker av protein. Kolhydrater består av sockermolekyler i olika långa kedjor. Ju kortare kedja, desto mindre måste kroppen jobba för att använda sockret som bränsle. Och desto snabbare tar bränslet slut.

För ett friskt, normalviktigt barn är det inte nödvändigt att äta kolhydrater i form av socker. Det är generellt bättre att välja längre typer av kolhydrater, som i mjöl, grönsaker, ris, gryner och bröd. Allra bäst är det att välja långa kolhydrater som är noga inpackade i korn, som fullkornsbröd, matvete, matkorn, mathavre, fullkornsris. Då får både kroppen jobba för att få ut kolhydraterna, de räcker länge, och dessutom innehåller kornens hinnor mineraler och vitaminer.

Socker är gott

Det finns säkert några av er som slutat äta socker och inte tycker det är gott längre. Grattis i så fall! Men för de flesta av oss, och definitivt för de flesta av våra barn är det så att socker är gott. Socker är inte det enda som är gott men nästan alla tycker att socker är gott.

Socker ger hål i tänderna

Det är väldigt väl belagt att ju mer socker en person äter, och framförallt ju oftare man äter socker, desto mer hål i tänderna får man. Ursprunget till den kunskapen var en av forskningshistoriens skamfläckar, Vipeholmsstudien. I Vipeholmsstudien lät svenska forskare människor med utvecklingsstörning som bodde på ett hem (Vipeholm) få olika mängder av seg sockrig kola. Vissa fick borsta tänderna med flourtandkräm, vissa inte. Gravt oetiskt, eftersom inte människorna som forskningen utfördes på, eller deras familjer, fick möjlighet att tacka nej till att få hål i tänderna. Men vi har i alla fall efter de här studierna svart på vitt att socker ger hål i tänderna.

Var finns socker?

Socker finns inte bara i paket märkta strösocker (så lätt det hade varit då). Socker finns i frukt, i torkad frukt som russin finns jättemycket socker. Mycket socker finns också i saft, läsk, juice, kakor, bullar, godis, glass. Det finns frukostflingor som är lika sockrade som godis, och chokladpålägg, sylt och marmelad innehåller också jättemycket socker.

För att ta reda på om en produkt i affären innehåller mycket socker finns två sätt. Det svårare är att läsa innehållsförteckningen. Där står det “kolhydrater, varav sockerarter” per 100 gram. Det lätta sättet är att leta efter det gröna nyckelhålet. Det finns inte på några produkter med på tok för mycket socker.

Socker från frukt

Frukt innehåller mycket socker, men också många andra ämnen som är väldigt bra för kroppen. Frukt är bra mellanmål eller efterrätt för normalviktiga barn. Ett normalviktigt barn äter också lagom mycket frukt och kan fortsätta med samma mängd oavsett hur mycket det är.

En del överviktiga barn äter väldigt mycket frukt. Är ditt barn överviktigt kan det vara en bra regel att begränsa fruktintaget till en frukt om dagen.

Drycker med mycket socker

Saft, juice och läsk är drycker med mycket socker. Saft och läsk innehåller inget som är bra för kroppen. Om ditt barn gillar det föreslår jag att barnet (och du själv) får dricka ett glas saft eller läsk till helgen. Juice innehåller också ämnen som är bra för kroppen (precis som frukt), men är riktigt dåligt för tänderna.

Överviktiga barn bör bara dricka juice högst ett glas en gång på helgen. Normalviktiga barn kan dricka mer, men då alltid i samband med måltid, och inte mer än ett glas om dagen, för att skona tänderna. Underviktiga barn kan gärna dricka juice för att öka på energiintaget.

Socker från kakor och godis

Kakor och godis ger mycket energi, men väldigt lite ämnen som är bra för kroppen. Sockret i kakorna och godiset ger risk för hål i tänderna. Därför bör både barn och vuxna äta kakor och godis i begränsad mängd. Lördagsgodis är bra!

Vissa föräldrar äter godis eller kakor själva, men nekar barnen samma sak. Så länge bebisarna är så små att de inte vill smaka av föräldrarnas mat tycker jag det är helt ok, men när barnen vill smaka tycker jag inte det är snällt att neka. Begränsa ditt eget intag till en nivå som du tycker är ok för barnen. Och bjud barnen när du äter själv. Det är vad ni äter varje dag som spelar roll, inte vad ni äter sällan.

Socker till sjuka barn

Sjuka barn tappar som regel helt aptiten. De måste få i sig vätska varje dag, och det är bra om de får i sig energi för att slippa bryta ned fett och muskler i sin egen kropp. För många barn är det lättare att dricka sötade drycker. Sockret ger då också energi till kroppen, som kroppen behöver. Därför tycker jag att magsjuka eller febriga barn som helt tappat aptiten bör ges dryck eller glass med socker i. Om ditt barn gillar att äta frukt eller smoothies under sjukdomsperioden är det inte sämre, snarare bättre. Men om du som förälder inte orkar skära härliga fruktsallader och mixa nyttiga men ändå goda smoothies till ditt sjuka barn så är du i gott sällskap. Saft och glass är tillräckligt bra!

Socker och underviktiga barn

Om BVC eller skolhälsovården konstaterat att ditt barn är underviktigt behöver barnet få i sig mer energi. Socker innehåller mycket energi och de allra flesta tycker att det är gott. Många barn som är underviktiga är petiga i maten. Om ditt underviktiga barn gillar sockrade produkter, så låt barnet få det. Inte bara förstås, barnet behöver protein och fett (mycket fett, för det ger också energi!) och långa kolhydrater också, och gärna grönsaker och frukt. Men till ett underviktigt barn som petar i maten kan socker vara en stor hjälp.

Sötningsmedel?

Det finns ju massor av produkter som inte är sötade med socker, utan med sötningsmedel, i våra affärer. De sötningsmedel som är godkända i svensk livsmedelsproduktion är, såvitt vi vet, ofarliga att äta. De innehåller inte energi som socker gör, men inte heller någonting som kroppen behöver.

Om du vill minska sockerinnehållet i ditt barns mat men barnet bjuder väldigt mycket motstånd kan kanske produkter med sötningsmedel vara på sin plats. Särskilt om ditt barn är överviktigt och verkligen behöver minska sitt energiintag. Om du däremot kan minska barnets sockerkonsumtion utan större bråk eller konflikter tycker jag det är bättre att familjen vänjer sig vid osötade produkter.

Läs mer:

22 kommentarer till “Socker till barn – fakta och råd av barnläkare”

  1. “Saft och läsk innehåller inget som är bra för kroppen”, står det i texten. Man kanske ska påpeka att båda dessa produkter ju innehåller vätska, och att vätska ju är bra för kroppen. Lite höftat och tillspetsat: 90 procent av det som saft innehåller (vatten) är jättebra för alla människor. 10 procent av innehållet (socker) är dåligt för de flesta i de rika delarna av världen, men samtidigt rätt bra för vissa grupper. Jag har t.ex. en tunn ettåring som avskyr att dricka vatten, men älskar saft. Så när det som i dag är 30 grader varmt så är saft förträffligt trots att det inte är helg, och det är mycket billigare än bebisjuicer “utan tillsatt socker” och annat som marknaden erbjuder.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *