Hem Socker till barn – fakta och råd av barnläkare

Socker till barn – fakta och råd av barnläkare

Barn och mamma äter glass med socker tillsammans

Fakta och råd om socker till barn. Direkt av barnläkare. Föräldrar vill förstås att deras barn ska äta nyttigt, och sockret är utsett till en av de största hälsobovarna i vår tid. Förskolor är sockerfria och glassen förbjuden från skolorna. Men hur farligt är socker egentligen för barn?

Vad behöver barn äta?

Vi har skrivit flera inlägg om vad barn behöver äta och hur man kan ge dem det på bästa sätt.  Sammanfattningsvis behöver barn frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och eventuellt ett mellanmål till varje dag. Barnen behöver ungefär en tredjedel frukt/grönsaker, en tredjedel kolhydrater och en tredjedel protein samt en liten mängd nyttigt fett.

Socker är kroppens bränsle

Alla celler i kroppen behöver socker som bränsle. Vissa kan även använda fett, eller ketonkroppar, eller göra socker av protein. Kolhydrater består av sockermolekyler i olika långa kedjor. Ju kortare kedja, desto mindre måste kroppen jobba för att använda sockret som bränsle. Och desto snabbare tar bränslet slut.

För ett friskt, normalviktigt barn är det inte nödvändigt att äta kolhydrater i form av socker. Det är generellt bättre att välja längre typer av kolhydrater, som i mjöl, grönsaker, ris, gryner och bröd. Allra bäst är det att välja långa kolhydrater som är noga inpackade i korn, som fullkornsbröd, matvete, matkorn, mathavre, fullkornsris. Då får både kroppen jobba för att få ut kolhydraterna, de räcker länge, och dessutom innehåller kornens hinnor mineraler och vitaminer.

Socker är gott

Det finns säkert några av er som slutat äta socker och inte tycker det är gott längre. Grattis i så fall! Men för de flesta av oss, och definitivt för de flesta av våra barn är det så att socker är gott. Socker är inte det enda som är gott men nästan alla tycker att socker är gott.

Socker ger hål i tänderna

Det är väldigt väl belagt att ju mer socker en person äter, och framförallt ju oftare man äter socker, desto mer hål i tänderna får man. Ursprunget till den kunskapen var en av forskningshistoriens skamfläckar, Vipeholmsstudien. I Vipeholmsstudien lät svenska forskare människor med utvecklingsstörning som bodde på ett hem (Vipeholm) få olika mängder av seg sockrig kola. Vissa fick borsta tänderna med flourtandkräm, vissa inte. Gravt oetiskt, eftersom inte människorna som forskningen utfördes på, eller deras familjer, fick möjlighet att tacka nej till att få hål i tänderna. Men vi har i alla fall efter de här studierna svart på vitt att socker ger hål i tänderna.

Var finns socker?

Socker finns inte bara i paket märkta strösocker (så lätt det hade varit då). Socker finns i frukt, i torkad frukt som russin finns jättemycket socker. Mycket socker finns också i saft, läsk, juice, kakor, bullar, godis, glass. Det finns frukostflingor som är lika sockrade som godis, och chokladpålägg, sylt och marmelad innehåller också jättemycket socker.

För att ta reda på om en produkt i affären innehåller mycket socker finns två sätt. Det svårare är att läsa innehållsförteckningen. Där står det “kolhydrater, varav sockerarter” per 100 gram. Det lätta sättet är att leta efter det gröna nyckelhålet. Det finns inte på några produkter med på tok för mycket socker.

Socker från frukt

Frukt innehåller mycket socker, men också många andra ämnen som är väldigt bra för kroppen. Frukt är bra mellanmål eller efterrätt för normalviktiga barn. Ett normalviktigt barn äter också lagom mycket frukt och kan fortsätta med samma mängd oavsett hur mycket det är.

En del överviktiga barn äter väldigt mycket frukt. Är ditt barn överviktigt kan det vara en bra regel att begränsa fruktintaget till en frukt om dagen.

Drycker med mycket socker

Saft, juice och läsk är drycker med mycket socker. Saft och läsk innehåller inget som är bra för kroppen. Om ditt barn gillar det föreslår jag att barnet (och du själv) får dricka ett glas saft eller läsk till helgen. Juice innehåller också ämnen som är bra för kroppen (precis som frukt), men är riktigt dåligt för tänderna.

Överviktiga barn bör bara dricka juice högst ett glas en gång på helgen. Normalviktiga barn kan dricka mer, men då alltid i samband med måltid, och inte mer än ett glas om dagen, för att skona tänderna. Underviktiga barn kan gärna dricka juice för att öka på energiintaget.

Socker från kakor och godis

Kakor och godis ger mycket energi, men väldigt lite ämnen som är bra för kroppen. Sockret i kakorna och godiset ger risk för hål i tänderna. Därför bör både barn och vuxna äta kakor och godis i begränsad mängd. Lördagsgodis är bra!

Vissa föräldrar äter godis eller kakor själva, men nekar barnen samma sak. Så länge bebisarna är så små att de inte vill smaka av föräldrarnas mat tycker jag det är helt ok, men när barnen vill smaka tycker jag inte det är snällt att neka. Begränsa ditt eget intag till en nivå som du tycker är ok för barnen. Och bjud barnen när du äter själv. Det är vad ni äter varje dag som spelar roll, inte vad ni äter sällan.

Socker till sjuka barn

Sjuka barn tappar som regel helt aptiten. De måste få i sig vätska varje dag, och det är bra om de får i sig energi för att slippa bryta ned fett och muskler i sin egen kropp. För många barn är det lättare att dricka sötade drycker. Sockret ger då också energi till kroppen, som kroppen behöver. Därför tycker jag att magsjuka eller febriga barn som helt tappat aptiten bör ges dryck eller glass med socker i. Om ditt barn gillar att äta frukt eller smoothies under sjukdomsperioden är det inte sämre, snarare bättre. Men om du som förälder inte orkar skära härliga fruktsallader och mixa nyttiga men ändå goda smoothies till ditt sjuka barn så är du i gott sällskap. Saft och glass är tillräckligt bra!

Socker och underviktiga barn

Om BVC eller skolhälsovården konstaterat att ditt barn är underviktigt behöver barnet få i sig mer energi. Socker innehåller mycket energi och de allra flesta tycker att det är gott. Många barn som är underviktiga är petiga i maten. Om ditt underviktiga barn gillar sockrade produkter, så låt barnet få det. Inte bara förstås, barnet behöver protein och fett (mycket fett, för det ger också energi!) och långa kolhydrater också, och gärna grönsaker och frukt. Men till ett underviktigt barn som petar i maten kan socker vara en stor hjälp.

Sötningsmedel?

Det finns ju massor av produkter som inte är sötade med socker, utan med sötningsmedel, i våra affärer. De sötningsmedel som är godkända i svensk livsmedelsproduktion är, såvitt vi vet, ofarliga att äta. De innehåller inte energi som socker gör, men inte heller någonting som kroppen behöver.

Om du vill minska sockerinnehållet i ditt barns mat men barnet bjuder väldigt mycket motstånd kan kanske produkter med sötningsmedel vara på sin plats. Särskilt om ditt barn är överviktigt och verkligen behöver minska sitt energiintag. Om du däremot kan minska barnets sockerkonsumtion utan större bråk eller konflikter tycker jag det är bättre att familjen vänjer sig vid osötade produkter.

Läs mer:

22 kommentarer till “Socker till barn – fakta och råd av barnläkare”

  1. Jag undrar hur ni ser på färdiga smoothies som finns från 6 månader. Hur ska jag tänka kring att de innehåller mycket socker. Gäller fruktregeln för dem också eller bara färsk frukt?

    1. Tänk på smoothie som juice, förutsatt att den inte innehåller extra tillsatt socker, i så fall blir det som en blandning mellan juice och saft och ofta mjölk.

      Vi köper inte färdiga smoothies, men det är nog mest för att jag är snål. En banan är så mycket billigare när den inte är mosad och förpackad i plast.

  2. Jag har barnbarn till föräldrar som är skilda.. Där den ene föräldern är en fanatisk träningsnarkoman o sambo med en undernärd också träningsnarkoman. Där är det kikärter, lax, sallad och soppa som råder vid middagsbordet. Där skriks det rätt ut om barnen äter en kaka och dricker. Saft. Den andre föräldern är en förälder som tycker att barn ska få vara barn, att få fika med saft o bullar ibland, äta pizza någongång, grädda pannkakor, äta köttbullar o makaroner, spagetti o köttfärsås. Det råder ständiga tvister de emellan vad som är rätt eller fel. Barnen är normalviktiga och båda tränar hockey o fotboll. Kan tillägga att barnen ofta åker hem till den ene föräldern o är konstant hungriga… Min undran är var gränsen går. Ska barnen hårdhållas eller kan man erbjuda barnen lite saft o bullar ibland, när ingen av dem lider av fetma?

    1. Det jag blir bekymrad över för de här barnens skull är inte föräldrarnas olika matvanor, utan deras av dig beskrivna konflikter om maten.

      Barn mår inte dåligt av att två separerade föräldrar har olika vanor, men de mår dåligt av att föräldrarna har öppna konflikter kring dessa.

      Det bästa du kan göra som mormor är att försöka tona ner vikten av olika matvanor. Samla båda föräldrarna och fråga vad som ska gälla när du träffar barnen. Försök vara öppen, och om du vet med dig att du tidigare varit hård mot någon av dem, be om ursäkt.

      Barnbarn behöver sina mor- och farföräldrar som människor. Om de äter glass eller frukt hos morföräldrarna tycker jag föräldrarna kan få bestämma.

  3. Hej! Vilken bra artikel! Jag har en liten 6-månaders baby och har fått en massa smakprover hemskickat, välling och gröt och sådant. När jag tittade på innehållsförteckningen såg jag att det på många produkter står att de innehåller väldigt mycket mer än de 5 gram sockerarter per 100 gram som du skriver om i din text och jag undrade lite över detta. Tex på Nestle fullkornsvälling från 8 månader står det att det är 22 gram. Och på Havregröt med banan och mango är värdet 25. Är det vardagsmat? Och hur tänker du kring välling- och grötprodukter med tillsatt torkad frukt?

    Hälsningar Kajsa

    1. Mangopulver och bananpulver i grötpulver är ju en sorts sätt att tillsätta fruktsocker kan man ju säga, liksom tillsatt torkad frukt. Men för att kunna svara på frågan mer utförligt skulle jag själv behöva titta på innehållet, vilket jag gärna gör någon dag när andan faller på. Och jämföra med övriga produkter på marknaden. Uppsättes på inläggslistan alltså, men det kan ta ett tag innan jag får möjlighet att göra den genomgången.

    2. Tack för ditt svar. Jag blev förvånad och undrade vad i den sockerfria havregröten det är som gör att det är så mycket socker…

  4. Hej,
    En aningen förvirrad indelning i början. Ni skriver vad barn behöver (1/3 kolhydrater, 1/3 frukt/grönt & 1/3 protein, samt lite fett). Det känns väldigt knepigt att blanda näringsämnen (t.ex. kolhydrater) och livsmedel (t.ex. frukt). Frukt i sig själ består ju till stora delar av kolhydrater, vilket motsäger det ni skriver, då bara 1/3 skulle bestå av kolhydrater. 1/3 kolhydrater plus 1/3 kolhydratrika livsmedel, blir ju betydligt mer än en 1/3. Det är ju som att skriva: 1/3 ska bestå av protein och 1/3 av ägg/fisk.

    Kommentarer på det?

    Annars många intressanta tankar!
    /M

    1. Jag förstår ditt resonemang. För mig hjälper det dock att tänka så i vardagen. Det finns också gott om vetenskap bakom att frukt och grönsaker ska ha en viktig del i en kost som är bra för kroppen och att de inte kan ersättas med andra kolhydratkällor.

      Vad tycker ni andra? Irriterande oexakt eller en praktisk hjälp i vardagen?

  5. Jag skulle gärna vilja läsa om barndiabetes. Jag är lärare och möter ofta barn med diabetes. I vilken ålder tycker ni att det är rimligt att barnen själva kan ta ansvar för medicin och mat under skoldagen? Hur mycket ska vi pusha för att de äter bra portioner på lunchen? Och hur farligt är det om barnet fikar och kompenserar med insulin?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *